english version

Wat kost een website?

Een veelgestelde vraag en heel begrijpelijk ook. Een simpel antwoord is alleen niet zo makkelijk te geven. Vergelijk het eens met de vraag “Wat kost een auto?”. Laten we de verschillende factoren eens nader bekijken.

 

Iets simpels of iets unieks?

Sommige bedrijven hebben al een website voor u gemaakt en plakken uw logo hier op verzoek in. Dat type van websites heet “sjabloonwebsite”. Deze manier van werken drukt de kosten enorm, want het ontwerp van de website kan dan tientallen keren worden verkocht. In sommige gevallen kunt u het sjabloon van uw website zelf kiezen en de teksten en uw logo zelf toevoegen. Er komt geen webdesigner of internetadviseur meer aan te pas. Een onderzoekje op internet leert dat een website dan voor minimale bedragen van de hand kunnen. Een flink aantal hostingproviders biedt een dergelijke dienst aan vanaf een paar tientjes per jaar inclusief e-mail en domeinnaam abonnementen. Of een dergelijke sjabloonwebsite toereikend is voor uw bedrijf is niet aan ons om te beoordelen. Voor de kleinste budgetten is het vast een prima optie. Zeker is wel dat uw visitekaartje op internet niet bijzonder of uniek is en dat over de mogelijkheden van uw bedrijf op het wereldwijde web niet is nagedacht door een kenner.

 

Wie gaat het werk doen?

Een tweede bepalende factor in de prijs van een website is het type bureau dat u kiest. Internetbureaus heb je in vele smaken. Van een enthousiaste zolderkameramateur die websites maakt naast zijn opleiding of baan tot “top of the line” bureaus met filialen in vele landen en klanten die iedereen kent. De prijs van uw website wordt hier natuurlijk sterkt door bepaald. Een webmaker die het werk “er naast” doet kan op zich een prima kwaliteit afleveren. Misschien werkt hij/zij overdag zelfs wel als webmaker bij een van de grote bureaus of doet een relevante ICT of design opleiding. Maar is dit zolderkamerbedrijf er over een jaar nog wel als u een aanpassing wilt aan uw website? En heeft hij/zij wel voldoende tijd om uw project snel en efficiënt tot een goed einde te brengen? En de top bureaus? Die leveren topkwaliteit en gaan tot het uiterste voor uw bedrijf. Maar dat kan dan ook wat kosten. Niet iedereen kan zich dat veroorloven.

 

Heeft u specifieke wensen?

En dan zijn er natuurlijk nog uw eigen wensen. Er is van alles en nog wat mogelijk op het internet. U kunt het zo gek niet bedenken. U wilt zelfstandig foto's kunnen toevoegen aan uw website? Dat kan natuurlijk, maar het toevoegen van die techniek aan uw website kost wel arbeidsuren. U wilt een karretje op mars besturen via uw website? Ook mogelijk, maar kunt u zich dat veroorloven? En dan de hamvraag.. Die foto's, dat karretje op mars, heeft uw organisatie dat nou echt nodig? Is dat de beste manier om gebruik te maken van het internet voor ú? Misschien kan dat nou juist het best worden beoordeelt door een webmaker met veel ervaring. Iemand die de tijd neemt voor u en in overleg op zoek gaat naar de beste oplossing voor úw specifieke situatie.

 

Ja natuurlijk, maar wat kost nou een website?

U merkt het, een boel factoren spelen een rol. Om toch een idee te geven wat dingen kosten bij web inzicht: het ontwerpen en bouwen van een eenvoudige website kost algauw duizend tot enkele duizenden euro's. Denk daarbij dan aan goed overleg over uw wensen en kansen, een uniek voor uw organisatie gemaakte vormgeving, en in sommige gevallen zelfs een onderhoudsysteem voor het aanpassen van uw teksten en illustraties. Voor dat geld krijgt u naast uw website ook onze onverdeelde aandacht, onze ervaring en ons trackrecord van meer dan 10 jaar trouwe dienstverlening. Kan het goedkoper? Misschien wel. Vraag het ons eens!

 

Wist u dat ...

Wist u dat de gemiddelde uurprijzen in het noorden een stuk lager liggen dan in de rest van Nederland? Niet verwonderlijk, gezien de lagere kosten van levensonderhoud. We pakken graag de trein om u te bezoeken. Misschien kunnen wij u blij verrassen met een offerte.